DEBOTI

VITORLÁSISKOLA

+36 (70) 314 9095

 

Amerika Kupa II. forduló  Luna Rossa- American Magic 4-0

Visszatekintő.

Az Amerika Kupa a földkerekség legdrágább és valószínűleg leginnovatívabb vitorlás versenye.

A jelenlegi verseny 4 szereplővel indult.

  • Címvédő: ETNZ (Emirates Team New Zeland)
  • Luna Rossa Prada Pirelli kihívó
  • NYYC American Magic kihívó
  • Ineos Team UK kihívó

Az I. fordulóban a 3 kihívó közül a legtöbb pontot szerző jut az elődöntőbe. Ez az Ineos csapata.

A II. fordulóból, mely 4 győzelemig tart, az I. fordulóban vesztesek mérkőznek egymással, közülük  a győztes csapat szintén bekerül az elődöntőbe, míg a vesztes végleg kiesik.

A III. fordulóban a tét a döntőbe jutás. Az Ineos és a Luna Rossa vív meg egymással a döntőbe kerülésért 2021. február 13-tól kezdődő 7 futam győzelemig tartó párviadban. A III. forduló vesztesének véget ér a versenye.

A IV. fordulóban, azaz a döntőben dől el, ki lesz a 36. Amerika Kupa győztese, azaz kihez kerül a kupa. Az ETNZ küzd meg a III. forduló győztesével.

És akkor térjünk vissza mi történt a II. fordulóban, ami sima győzelmet hozott a Luna Rossa részére.

Mind a 4 rajtot uralta a LR. Volt, amelyikben jelentős, volt amiben kisebb előnnyel. A rajtok uralása valamennyi vitorlás szakágban előnyt jelent a többi résztvevővel szemben, azonban ezekkel a hajókkal, jelen körülmények között még nagyobb előnyt kell elképzelni. A jobb rajttal járó előny lehet pl. a pálya jobb (értsd szelesebb, élesebb) oldalának kiválasztása, tiszta szélben vitorlázás, a verseny taktikai uralása, ellenfél helyzetének elrontása.

A fenti előnyökkel a Luna Rossa az első szakaszban rendre tudott élni, így a verseny szempontjából kritikus 2. szakaszban mindig a számára jobb oldalra tudott vitorlázni, így a rajtok okán megszerzett előnyt, jobbára a verseny végéig növelni tudta.

Másrészről a nézőnek végig az volt az érzése (az első szeles összecsapás során különösen), hogy az AM túlélésre játszik. Nem igyekeztek fordulócsatákba kényszeríteni ellenfelüket, nem igyekeztek az elsőtől más taktikát választva őket utolérni, hanem jobbára biztonságos követő módban vitorláztak. Kormányosi részről azt is mondhatnám, hogy az AM borulása után nem a kormányos, hanem a rettegés fogta a hajó kormányát. Valószínűleg egy fiatalabb, tesztoszteronnal erősen telített kormányos mást hozhatott volna ki a hajóból és a csapatból is.

Harmadrészről az AM enerváltsága a LR magabiztosságát az egekig fokozta. Volt ugyanakkor egy emlékezetes hátszeles bójavételük, ahol egy foil-on kezdték el a felélesedést a cirkáló bója irányába…..hajójuk az éles szögváltásban driftelni kezdett, melynél a kormányos bravúrja kellett, hogy a kívülről veszélyesnek tűnő oldal csúszásból és vízbe érkezésből nem lett borulás. Nem lett. A következő fordulókat ők is két foilon küzdötték le. Elődöntőbe jutásuk megérdemelt.

Kis érdekesség. Mindkét hajó csúcssebessége 50 csomó közelében, illetve kicsivel felette volt, azaz 90 km/h-t is elértek verseny közben. Soknak tűnik. A hajók és legénységük egy esetleges ütközésre véleményem szerint nincsenek felkészítve, reméljük nem fogunk soha ilyen helyzetet látni.